ZNAKI TOWAROWE

Czy istnieje jedyna oryginalna wioska Świętego Mikołaja? Czy fińskie Rovaniemi ma monopol?

Czyli wytropić dom Mikołaja po rejestracji znaków towarowych Ostatnimi czasy coraz popularniejsze stają się wycieczki do Rovaniemi, miasteczka na północy Finlandii, które uchodzi za prawdziwą wioskę świętego Mikołaja. Wycieczki organizują popularne biura podroży, ale można je...

Czytaj więcej

Czy rogal marciński to już naruszenie? Oznaczenia geograficzne w kontekście rogala świętomarcińskiego.

W Polsce, a szczególnie w Poznaniu, tradycja wypiekania rogala świętomarcińskiego to ważny element obchodów dnia Świętego Marcina. Te pełne białego maku, miodu i bakalii rogaliki, obok tradycyjnego przepisu, mają także swoją prawną ochronę. Jak to...

Czytaj więcej

Kiedy potencjał marki zaczyna przerastać oczekiwania – przypadek MUALA

1,64 mln subskrybentów na YouTube, 939.8 tys. obserwujących na TokToku, 724 tys. na Instagramie i 84,3 tys. na serwisie X. Taką społecznością może pochwalić się Książulo, a właściwie Szymon Nyczke, który jest jednym z najpopularniejszych...

Czytaj więcej

Yusuf Dikeç, turecki olimpijczyk rejestruje swój znak towarowy

Kilka dni temu media obiegła informacja, że turecki olimpijczyk, Yusuf Dikeç, który skradł serca fanów swoją luźną, bezpretensjonalną postawą podczas walki olimpijskiej, dokonał zgłoszenia znaku towarowego ze swoją podobizną. Ponieważ publikowane artykuły nie zawierają precyzyjnych...

Czytaj więcej

Znak towarowy logo a uchwały krajobrazowe.

Uchwała krajobrazowa umożliwia regulowanie zasad umieszczania reklam, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń  na całym obszarze gminy. Przyjęcie przez gminę uchwały krajobrazowej umożliwia w dalszej kolejności podjęcie uchwały dającej podstawę do pobierania przez gminę opłat z tytułu...

Czytaj więcej

Czy lubimy kupować podróbki?

Ostatnie badania Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) dowiodły, że jedna trzecia Europejczyków jest skłonna zakupić towar podrobiony, jeśli uzna, że oryginał jest za drogi. Raport opublikowany w tym roku dostarcza cennych informacji na temat...

Czytaj więcej

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego – czy warto je przeprowadzić przed dokonaniem zgłoszenia?

Badanie zdolności rejestrowej oznaczenia stanowi klucz do skutecznego uzyskania prawa z rejestracji znaku towarowego. Podmioty zainteresowane zgłoszeniem tego rodzaju przedmiotu prawa własności przemysłowej muszą liczyć się z tym, że podobne znaki mogą być już chronione...

Czytaj więcej

Monopol na nazwę kraju. Czy nazwa kraju może być znakiem towarowym? Supermarket Islandia NIE, ale wódka Finlandia TAK?

Chronione nazwy „Islandia” w EU W ostatnim kwartale 2022 r. Wielka Izba Odwoławcza Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zastanawiała się nad unieważnieniem dwóch znaków towarowych stanowiących nazwę kraju – Islandii, słownego znaku ICELAND (unijny znak...

Czytaj więcej

Wirtualny trening. Ochrona własności intelektualnej w praktyce

Sezonowość polskiego klimatu wymusza na osobach uprawiających sport zmianę planów treningowych i dopasowanie ich do aktualnych warunków pogodowych. Ale nie tylko do prognozy opadów trzeba się dostosowywać. Jak pokazała pandemia, coraz więcej osób zaczęło interesować...

Czytaj więcej

Używanie logo innej firmy na swojej stronie internetowej – na co uważać

Właściciel zarejestrowanego znaku towarowego nabywa wyłączne prawo używania tego oznaczenia w sposób zarobkowy lub zawodowy na danym terytorium. Używanie w powyższym rozumieniu, oznacza: - umieszczanie tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowanie i...

Czytaj więcej

„TO BE OR NOT TO BE” w znakach towarowych, czyli o czym należy pamiętać używając znak towarowy

Decydując się na rejestrację znaku towarowego, należy pamiętać o obowiązku jego używania. Jednak, aby używanie mogło zostać uznane za rzeczywiste, jego znamiona muszą spełniać określone kryteria. Stało się to przedmiotem decyzji  Piątej Izby Odwoławczej z...

Czytaj więcej

Włosi dalej walczą o rejestrację znaków towarowych z symbolem marihuany – czy takie znaki zachęcają do spożywania nielegalnych substancji?

O problemach związanych z rejestracją znaków towarowych nawiązujących do marihuany i konopi odnosiłam się już kilka razy (Znak towarowy nie może zawierać symbolu marihuany. Czy aby na pewno? Symbol marihuany jest sprzeczny z porządkiem publicznym...

Czytaj więcej

Nazwisko, imię, pseudonim, wizerunek – czy mogą być znakiem towarowym w Urzędzie Patentowy RP czy w EUIPO?

W dniu 24 marca 2016 r. firma z Hiszpanii, Gaudí BCN Projects S.L., dokonała zgłoszenia w EUIPO znaku towarowego nr 015270077 o następującej postaci: Znak został zgłoszony dla usług w klasach 35 (m.in. dla „usługi sprzedaży...

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? – Teoria a rzeczywistość w świetle orzecznictwa EUIPO. Znak dźwiękowy.

W cyklu artykułów o różnych rodzajach znaków towarowych ukazujących się cyklicznie pod tytułem „Znak towarowy jaki jest każdy widzi... ale czy na pewno?” była mowa m.in. o znakach dźwiękowych – jako kategorii znaków towarowych, które...

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? – Teoria a rzeczywistość w świetle orzecznictwa EUIPO

W cyklu artykułów o różnych rodzajach znaków towarowych ukazujących się cyklicznie pod tytułem „Znak towarowy jaki jest każdy widzi ….. ale czy na pewno ?” była mowa m.in. o znakach ruchomych – jako kategorii znaków...

Czytaj więcej

„Czarny las” nie dla ubrań – oznaczenie geograficzne przeszkodą do rejestracji znaku

Black forest (pol. czarny las, niem. Schwarzwald) jako znak towarowy przeznaczony do oznaczania m.in. odzieży i obuwia wydaje się być oznaczeniem chwytliwym i oryginalnym, a przede wszystkim spełniającym wymogi przewidziane dla rejestracji znaku towarowego. Wybierając...

Czytaj więcej

Symbol marihuany jest sprzeczny z porządkiem publicznym i znak towarowy go zawierający, nie może zostać zarejestrowany w Unii Europejskiej.

W wyroku z grudnia 2019 r., Sąd Unii Europejskiej stwierdził, że znak towarowy odnoszący się do marihuany nie może zostać zarejestrowany ponieważ jest sprzeczny z porządkiem publicznym w rozumieniu art. 7 ust. 1 lit. f)...

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno ? Część 9 – inne znaki towarowe

We wcześniejszych artykułach niniejszego cyklu była mowa o znakach towarowych przestrzennych, pozycyjnych, o deseniu, o znakach będących kolorem, o znakach dźwiękowych, ruchomych, multimedialnych czy o hologramach. Pisaliśmy również o tym, że do typowych a zarazem najpopularniejszych...

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 6 – znak multimedialny

O tym co to jest znak towarowy i jaka jest jego prawna definicja była mowa we wcześniejszych artykułach niniejszego cyklu. Kolejnym z rodzajów znaków towarowych nietypowych (obok tych najbardziej popularnych jak znaki słowne, słowno-graficzne czy...

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 5 – dźwięk

Kolejnym z nietypowych znaków towarowych (obok tych najbardziej popularnych, jak znaki słowne, słowno-graficzne czy graficzne) jest znak towarowy dźwiękowy. Znak towarowy dźwiękowy to znak, który składa się wyłącznie z dźwięku lub kombinacji dźwięków.

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 4 – kolor

O tym co to jest znak towarowy i jaka jest jego prawna definicja była mowa we wcześniejszych artykułach niniejszego cyklu. Kolejnym z rodzajów znaków towarowych nietypowych (obok tych najbardziej popularnych jak znaki słowne, słowno-graficzne czy graficzne)...

Czytaj więcej

Znaki towarowe, a koronawirus

Pandemia koronawirusa ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale na całe nasze funkcjonowanie, pracę zdalną, ograniczenie życia towarzyskiego, ograniczenia w uprawianiu sportu. Dziś postanowiliśmy podejść do tematu koronawirusa z innej strony i sprawdzić, jak się mają zgłoszenia znaków towarowych.

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 3

DESEŃ Kolejnym z rodzajów znaków towarowych nietypowych (obok tych najbardziej popularnych jak znaki słowne, słowno-graficzne czy graficzne) jest znak towarowy stanowiący deseń. Znak towarowy stanowiący deseń to znak, który składa się wyłącznie z zestawu regularnie powtarzających się...

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 2

POZYCYJNY ZNAK TOWAROWY Jak już wspomniałam w pierwszym artykule niniejszego cyklu (Znak towarowy jaki jest każdy widzi.. Cz.1), znak towarowy, według definicji prawnej, to każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz...

Czytaj więcej

Kłopoty potentata wędliniarskiego – spór o prawa wyłączne

Smakoszom wyrobów wędliniarskich z pewnością dobrze znany jest znak towarowy słowno-graficzny z rozpoznawalnym logo przedstawiającym mistrza masarskiego oraz warstwą słowną "Henryk Kania". Właściciel znaku, spółka Zakłady Mięsne Henryk Kania popadła w tarapaty finansowe, które w...

Czytaj więcej

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 1

Znak towarowy według definicji prawnej to każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Czytaj więcej

Mniej rejestracji znaków towarowych w Polsce – polskie firmy chętniej rejestrują znaki towarowe w UE

Po obfitujących w zgłoszenia znaków towarowych latach 2016 i 2017 mamy wyraźny spadek ilości zgłoszeń w roku 2018 w polskim Urzędzie Patentowym. Jednak w przypadku unijnych znaków towarowych w 2018 r. utrzymała się odnotowywana od lat tendencja wzrostowa w ilości zgłoszeń dokonywanych przez firmy z Polski.

Czytaj więcej

Automatyczne śledzenie rejestracji domen .eu dla unijnych znaków towarowych – od teraz będzie możliwe

Dzięki współpracy Europejskiego Rejestru Internetowych Nazw Domen (EURid) oraz Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) właściciele unijnych znaków towarowych będą mogli otrzymywać automatyczne powiadomienia o rejestracji nazw w domenie .eu identycznych jak ich znaki towarowe.

Czytaj więcej

Rejestrując znak towarowy pamiętaj o autorze

Czy widząc znak słowny lub słowno-graficzny zastanawiamy się kto tak naprawdę posiada prawo wyłączne jego używania?
Zgłaszający rzadko są twórcami znaku, częściej logo nabywane jest w pracowniach graficznych czy kupowane od dostawców tj. repozytoria plików (np. shutterstock). Taki zakup nie jest jednak jednoznaczny z nabyciem majątkowych praw autorskich do formy przedstawieniowej znaku.

Czytaj więcej

Diabeł tkwi w szczegółach, czyli od kiedy liczy się 5-letni okres, kiedy można bez konsekwencji nie używać swojego znaku towarowego?

Klienci często pytają, od kiedy powstaje obowiązek używania znaku, a konkretnie od kiedy brak rzeczywistego używania może sprawić, że stanie się on podatny na wygaszenie. Okres, po którym uprawniony z rejestracji znaku ma obowiązek podjąć jego...

Czytaj więcej

Apple vs Animoji. Czyżby był to już koniec głośnego sporu?

Niedawno miała miejsce światowa premiera nowego iPhona. iPhone X wzbudził kontrowersje głównie ze względu na swoją cenę oraz na funkcję odblokowywania telefonu za pomocą rozpoznawania twarzy użytkownika. O ile cena urządzenia dla prawdziwych fanów Apple jest kwestią drugorzędną, to już funkcja rozpoznawania twarzy nie.

Czytaj więcej

Uwaga! Nowe przepisy dotyczące unijnego znaku towarowego

Dopuszczona zostanie możliwość przedstawiania oznaczenia w dowolnej formie, z wykorzystaniem ogólnie dostępnej techniki. Zapewne zwiększy się więc liczba zgłoszeń tzw. znaków nietypowych, po które wraz z rozwojem nowoczesnych technologii coraz częściej sięgają przedsiębiorcy.

Czytaj więcej