Znaki towarowe

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 8 – hologram

W kilku poprzednich wpisach tego cyklu była mowa o tym co to jest znak towarowy, jaka jest jego prawna definicja a także omówiliśmy kilka rodzajów znaków towarowych, w tym znak przestrzenny, pozycyjny, deseń, kolor, itd. Kolejnym z rodzajów znaków towarowych nietypowych (obok tych najbardziej popularnych jak znaki słowne, słowno-graficzne czy graficzne) jest znak towarowy będący hologramem.

Hologram to taki znak towarowy, który składa się z elementów o charakterze holograficznym.

W przypadku chęci rejestracji takiego rodzaju znaku towarowego należy go przedstawić w postaci pliku wideo lub przedstawienia graficznego lub fotograficznego zawierającego ujęcia niezbędne do właściwego ukazania całego efektu holograficznego.

Plik wideo jest przyjmowany przez urzędy w formacie MP4 i nie może przekraczać 50MB.

Plik wideo ze znakiem towarowym będącym hologramem może być dołączony do zgłoszenia elektronicznego lub w przypadku zgłoszenia składanego tradycyjnie na papierze, na odpowiednim nośniku – czyli pendrive, płyta CD, DVD.

Gdy hologram jest przedstawiony graficznie nie ma ograniczenia co do ilości obrazów ale:

  • w przypadku zgłoszenia elektronicznego to wszystkie obrazy muszą mieścić się w jednym pliku JPEG na jednej stronie;
  • w przypadku zgłoszenia dokonanego w formie papierowej – to wszystkie obrazy muszą mieścić się w podaniu, na jednej odbitce, w rozmiarze nie mniejszym niż 8 cm x 8 cm i nie większym niż 10 cm x 10 cm lub na jednym arkuszu A4.

 

Poniżej przykład znaków będących hologramem zarejestrowanych/zgłoszonych w Urzędzie Patentowym RP (UPRP) czy Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO):

EUTM 002559144 znak towarowy zarejestrowany na rzecz Eve Holdings Inc. przeznaczony do oznaczania „papierosów” w klasie 34.

 

EUTM 001787456 znak towarowy zarejestrowany na rzecz Bioclin B.V. przeznaczony do oznaczania „kosmetyków” i produktów medycznych i farmaceutycznych” – klasa 03 i 05.

 

EUTM 018101015 znak towarowy zarejestrowany na rzecz  Bionorica SE i przeznaczony do oznaczania m.in. „farmaceutyków, fotografii, usług reklamowych w klasach 05 16 i 35.

 

EUTM 017993401 znak towarowy zarejestrowany na rzecz Google LLC i przeznaczony do oznaczania towarów w klasie 09: m.in. Etui, pokrowce ochronne i rękawy ochronne na telefony komórkowe, smartfony, aparaty fotograficzne, słuchawki zakładane do ucha, słuchawki douszne, słuchawki, tablety, słuchawki do rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej i laptopy; Ładowarki; Obudowy ładujące; Systemy sterowania warunkami klimatycznymi składające się z cyfrowych termostatów; Akcesoria komputerowe, Mianowicie, Etui ochronne, Etui ochronne, Pokrowce do tabletów, Torby na komputery, Ochronne pokrowce na laptopy”.

 

EUTM 017579491 LET THE AROMA RAIN DOWN LA COCOTTE – znak ten został zarejestrowany na rzecz ZWILLING J.A. Henckels AG i został przeznaczony do oznaczania towarów i usług w klasach 16, 21 i 35 m.in. dla „pocztówek, nieelektrycznych garnków i patelni, sprzedaży noży i garnków kuchennych”.

 

R.104698 znak towarowy zarejestrowany na rzecz Związku Producentów Audio-Video z Warszawy (ochrona tego znaku już wygasła) a został on przeznaczony do oznaczania towarów w klasie 09: płyt kompaktowych i kaset magnetofonowych”.

 

Prawo ochronne na ten znak towarowy zostało udzielone pod numerem R.165245 na rzecz Związku Producentów Audio-Video z Warszawy (ochrona tego znaku już wygasła) a został on przeznaczony do oznaczania towarów w klasie 09, 16 i 36 m.in. płyt kompaktowych, ulotek reklamowych czy reklam telewizyjnych”.

 

Do zgłoszeń znaków towarowych będących hologramem nie ma potrzeby załączania opisu znaku, ponieważ samo przedstawienie znaku towarowego określa przedmiot ochrony.

Znaki towarowe będące hologramem (tak jak innego rodzaju znaki towarowe) są przedmiotem badania przez Urząd Patentowy RP co do ewentualnych przeszkód do uzyskania prawa ochronnego na taki znak.

W związku z powyższym należy zwracać uwagę na to czy przeciętny odbiorca dany hologram zgłoszony jako znak towarowy będzie postrzegał jako znak towarowy i czy taki znak zawiera wystraczająco odróżniające elementy, które umożliwiają zapamiętanie znaku za pomocą jednego aktu poznawczego.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca ma pomysł na oznaczenie swoich towarów lub usług znakiem towarowym będącym hologramem a nie jest na 100 % pewien czy taki znak ma wystraczający charakter odróżniający zachęcamy do skorzystania z usług profesjonalnych pełnomocników (rzeczników patentowych) mających doświadczenie w zgłaszaniu znaków towarowych przed UPRP czy EUIPO.

W ostatnim artykule z cyklu Znak towarowy jaki jest każdy widzi ….. ale czy na pewno ?  można będzie przeczytać czy zapach, smak i dotyk mogą być zgłoszone jako znaki towarowe.

Już dziś zapraszamy do zapoznania się z tym artykułem.

 

 

Agnieszka Skrzypczak

Agnieszka Skrzypczak jest rzecznikiem patentowym specjalizującym się w zakresie znaków towarowym i wzorów przemysłowych. W 2002 roku uzyskała uprawnienia polskiego rzecznika patentowego. Od 2004 roku posiada również uprawnienia europejskiego rzecznika patentowego. Jest członkiem INTA (Międzynarodowego Zrzeszenia Znaków Towarowych) oraz PIRP (Polskiej Izby Rzeczników Patentowych). Kontakt z autorką

Podobne artykuły