Znaki towarowe

Znak towarowy jaki jest każdy widzi… ale czy na pewno? Część 3

DESEŃ

Kolejnym z rodzajów znaków towarowych nietypowych (obok tych najbardziej popularnych jak znaki słowne, słowno-graficzne czy graficzne) jest znak towarowy stanowiący deseń.

Znak towarowy stanowiący deseń to znak, który składa się wyłącznie z zestawu regularnie powtarzających się elementów.

Jest to nowy rodzaj znaku towarowego w polskim prawie własności przemysłowej. Znak towarowy stanowiący deseń można również zgłaszać w trybie unijnym w EUIPO.

Ten rodzaj znaku towarowego może być przeznaczony do oznaczania dowolnego rodzaju towarów i usług, ale najczęściej rejestrowany jest dla takich towarów jak: papier, tkaniny, odzież, galanteria skórzana, biżuteria, tapety, meble, płytki, opony czy materiały budowlane.

Znak towarowy stanowiący deseń (podobnie jak i inne znaki towarowe nietypowe, o których będzie mowa w kolejnych częściach tego cyklu),  aby mógł zostać zarejestrowany – czy to w trybie krajowym przez UP RP, czy w trybie unijnym przez EUIPO – musi spełniać tzw. 7 kryteriów Sieckmanna, czyli jego przedstawienie graficzne musi być:

  1. jasne
  2. precyzyjne
  3. samo w sobie kompletne
  4. łatwo dostępne
  5. zrozumiałe
  6. trwałe
  7. obiektywne

Poniżej przedstawione zostały przykłady znaków towarowych stanowiących deseń, które zostały uznane przez UP RP jako spełniające w/w kryteria, a tym samym mające zdolność odróżniającą:

Z.497935 znak towarowy stanowiący deseń zgłoszony przez Wojas S.A. w odniesieniu m.in. do toreb papierowych, parasoli, plecaków, portfeli, torb, torebek, pasków skórzanych i portmonetek, a także obuwia.

Z.501276 znak towarowy stanowiący deseń zgłoszony przez W.KRUK Spółka Akcyjna w odniesieniu m.in. do biżuterii, toreb, torebek, walizek, apaszek czy chustek.

Z.503037 znak stanowiący deseń zgłoszony przez JAKOB HABERFELD STORY Sp. z o.o. w odniesieniu m.in. do: syropów, soków, wódek smakowych, likierów, nalewek.

Znak towarowy stanowiący deseń należy przedstawić w zgłoszeniu – czy to do UP RP czy EUIPO – poprzez przekazanie reprodukcji ukazującej powtarzający się układ elementów.

Do zgłoszenia takiego rodzaju znaku powinien być dołączony opis wskazujący powtarzalność danych elementów, a jeśli w takim znaku wskazano kolory należy je także wymienić w opisie.

Znaki towarowe stanowiące deseń zarejestrowane w EUIPO:

EUTM 00037580 – znak ten został zarejestrowany na rzecz BURBERRY LIMITED z Wielkiej Brytanii i jest przeznaczony do oznaczania m.in. wyrobów ze skóry, ubrań, nakryć głowy, obuwia oraz tekstyliów.

EUTM 002572568 – znak ten został zarejestrowany na rzecz Tommy Hilfiger Licensing B.V. i jest przeznaczony do oznaczania m.in. wyrobów skórzanych, ubrań, nakryć głowy, obuwia, zabawek, gier, artykułów sportowych i gimnastycznych.

EUTM 000015602 znak ten został zarejestrowany na rzecz LOUIS VUITTON MALLETIER z Francji i został przeznaczony do oznaczania m.in. wyrobów ze skóry w tym toreb, torebek, portfeli, portmonetek, parasoli, parasolek, ubrań, obuwia, kalendarzy, notesów, albumów czy katalogów.

EUTM 017427345 znak ten został zarejestrowany na rzecz Cath Kidston Limited z Wielkiej Brytanii i jest przeznaczony do oznaczania m.in. toreb, torebek, walizek, ubranek dla psów, tekstyliów, bawełny, ubrań, nakryć głowy, kapeluszy.

Jednakże należy pamiętać, że zbyt skompilowany lub zbyt banalny deseń może nie zostać zapamiętany przez odbiorców, ponieważ takie oznaczenia nie są postrzegane co do zasady jako znaki towarowe,  a przynajmniej nie przez wszystkich odbiorców.

Poniżej przykład znaku towarowego stanowiącego deseń EUTM 005132808 firmy ANDROS z Francji przeznaczonego do oznaczania różnych produktów spożywczych i napojów, który choć początkowo został zarejestrowany przez EUIPO, to w toku późniejszego rozpatrywania został unieważniony, ponieważ uznano, że zielono-biała kratka jest popularna dla produktów spożywczych  i znak ten jest po prostu zbyt banalny w odniesieniu do tych towarów.

Co ciekawe na rzecz tej samej firmy zarejestrowany jest podobny znak towarowy stanowiący deseń EUTM 001990803

przeznaczony do oznaczania suszonych, gotowanych i konserwowych owoców i warzyw; dżemów, galaretek, śmietany, masła, jogurtów, chleba, ciastek, sorbetów, lodów, puddingów oraz napojów bezalkoholowych, soków i nektarów owocowych.

Decydując się zatem na zgłoszenie znaku towarowego stanowiącego deseń wskazane jest aby deseń nie był oczywistym i powszechnie stosowanym deseniem dla danego typu towarów. Należy raczej połączyć w zaskakujący odbiorców sposób deseń i towar – na przykład wybierając kolorowy deseń dla sprzętu medycznego, który jest zazwyczaj biały.

Deseń jako odrębny rodzaj znaku towarowego funkcjonuje od niedawna, mimo, że tego typu znaki były już wcześniej rejestrowane, zwykle jednak jako znaki graficzne. Postrzeganie deseniu jako własności intelektualnej, którą warto chronić jest wyraźnie coraz większe pośród przedsiębiorców, na co wskazuje rosnąca liczba zgłoszeń tego typu znaków towarowych.

Warto zatem przyjrzeć się czy deseń pojawia się na naszych produktach lub ich opakowaniach i czy jest identyfikowany przez naszych klientów z nami ? jeśli tak, to może należałoby pomyśleć o uzyskaniu wyłączności na taki deseń.

W kolejnej części niniejszego cyklu przedstawię kolejny rodzaj znaku towarowego – tym razem będzie to kolor oraz kombinacja kolorów.

Agnieszka Skrzypczak

Agnieszka Skrzypczak jest rzecznikiem patentowym specjalizującym się w zakresie znaków towarowym i wzorów przemysłowych. W 2002 roku uzyskała uprawnienia polskiego rzecznika patentowego. Od 2004 roku posiada również uprawnienia europejskiego rzecznika patentowego. Jest członkiem INTA (Międzynarodowego Zrzeszenia Znaków Towarowych) oraz PIRP (Polskiej Izby Rzeczników Patentowych). Kontakt z autorką

Podobne artykuły