O tym co to jest znak towarowy i jaka jest jego prawna definicja była mowa we wcześniejszych artykułach niniejszego cyklu.
Kolejnym z rodzajów znaków towarowych nietypowych (obok tych najbardziej popularnych jak znaki słowne, słowno-graficzne czy graficzne) jest znak towarowy stanowiący kolor.
Znak towarowy stanowiący kolor to znak, który składa się wyłącznie jednego koloru (per se) lub kombinacji kolorów bez konturów.
Ten rodzaj znaku towarowego należy przedstawić poprzez reprodukcję koloru lub kombinacji kolorów bez zaznaczonych konturów, która to reprodukcja w sposób jednolity i z góry ustalony ukazuje ich systematyczny układ, wraz ze wskazaniem kolorów poprzez odniesienie do powszechnie uznawanego kodu koloru – np. według systemu identyfikacji kolorów PANTONE.
Ważne jest również to aby w zgłoszeniu znaku towarowego koloru lub kombinacji kolorów zamieścić opis znaku wskazujący na rozmieszczenie kolorów oraz ich proporcje.
Jeśli reprezentacja znaku zawiera inne elementy oprócz koloru lub kombinacji kolorów – np. słowa – to taki znak towarowy nie będzie uznawany za znak towarowy kolor / kombinacja kolorów ale za znak słowno-graficzny.
Poniżej przykłady znaków towarowych na które zostały udzielone prawa ochronne – zgłoszonych jako kolor per se.
R.271601 – Uprawniony Orange Brand Services Limited (jeden z popularnych operatorów telefonii komórkowej) a znak został przeznaczony do oznaczania usług w klasie 38 :” usługi telefonii komórkowej”;
IR.644464 i EUTM 000031336 – Uprawniony: Kraft Foods Schweiz Holding GmbH (znany producent słodyczy) a znak został przeznaczony do oznaczania „czekolady, wyrobów czekoladowych” – klasa 30.
EUTM 000962076 – Uprawniony: United Parcel Service of America, Inc.(znana firma kurierska) a znak został przeznaczony do oznaczania usług w klasie 39:” Transport; pakowanie i przechowywanie towarów; usługi związane z transportem i dostawą listów, dokumentów, wiadomości, druków oraz innych towarów i właściwości różnymi środkami transportu”
EUTM 000212787 – Uprawniony: Deutsche Telekom AG (znany operator telefonii komórkowej) a znak został przeznaczony do oznaczania usług w klasach 38 i 42: Telekomunikacja; wypożyczanie sprzętu telekomunikacyjnego; informacje o telekomunikacji; wypożyczanie urządzeń do wysyłania wiadomości; telekomunikacyjne usługi o wartości dodanej ujęte w klasie 38, mianowicie usługi telekomunikacyjne z ponadprzeciętnymi dostawcami mediów; Usługi telekomunikacyjne dla osób trzecich; wszystkie wyżej wymienione usługi, w tym powiązane usługi informacyjne i konsultacyjne; żadna z wyżej wymienionych usług, w tym agencje informacyjne; projektowanie instalacji i urządzeń dla telekomunikacji;
EUTM 002087005 – Uprawniony: Victorinox AG (poularny producent niezawodnych scyzoryków) a znak został przeznaczony do oznaczania towarów w klasie 08 „scyzoryki”.
EUTM 012886677 – Uprawniony : Bornack GmbH & Co. KG (znany producent sprzętu asekuracyjnego) a znak został przeznaczony do oznaczania towarów w klasie 09: „Urządzenia do zapewniania bezpieczeństwa oraz ratunku przy wspinaczce w takich miejscach, jak szyby, silosy, cysterny, niecki za pomocą wspinania się lub spuszczania po linie (w szczególności w ramach ochrony przed upadkiem), w szczególności przez osobę nadzorującą, w szczególności takie urządzenia, jak trójnóg, wysięgnik z rurą teleskopową, kołowroty ratownicze, spadochrony ewakuacyjne, uchwyty jako punkty zaczepienia dla lin asekuracyjnych”
W Polsce jak i na terenie Unii Europejskiej zostały również zarejestrowane znaki towarowe stanowiące kombinacje kolorów.
EUTM 018118483 – Uprawiony Red Bull GmbH (jeden z największych producentów napojów energetycznych)a znak został przeznaczony do oznaczania towarów w klasie 32: „napoje bezalkoholowe”;
EUTM 013824487 – Uprawiony- SAFILO S.p.A. (jeden ze znanych producentów okularów) a znak został przeznaczony do oznaczania m.in.: „okularów przeciwsłonecznych, okularów, etui na okulary”.
EUTM 009388877 – Uprawniony – Andreas Stihl AG&Co. KG (jeden z największych producentów pilarek) a znak został przeznaczony do oznaczania „pił łańcuchowych”;
EUTM 006967475 – Uprawniony – Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna (właściciel pierwszego polskiego serwisu internetowego polskojęzycznego) a znak został przeznaczony do oznaczania towarów i usług w klasach 09, 16, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 42 i 45 m.in. do : sprzętu komputerowego i oprogramowania komputerowego, publikacji drukowanych, usług reklamowych, usług promocyjnych i marketingowych, zagadnień finansowych, instalacji sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego, usług telekomunikacyjnych w zakresie transmisji dźwięku, obrazu, dokumentów i danych również drogą elektroniczną, kablową, bezprzewodową i satelitarną, usług edukacyjnych, usługi social networking” ;
EUTM 005853742 – Uprawniony – Lidl Stiftung & Co. KG (znana sieć sklepów) a znak został przeznaczony do oznaczania „usług handlu detalicznego odnośnie artykułów spożywczych i odżywek, artykułów higienicznych, środków do prania i czyszczenia; kosmetyki; lekarstwa, artykuły i akcesoria gospodarstwa i kuchenne, naczynia stołowe i sztućce, artykuły biurowe, dla majsterkowiczów, dekoracyjne, do pisania i szkolne, odzież, obuwie, tekstylia, zwłaszcza tkaniny dla gospodarstwa domowego, artykuły pasmanteryjne, wyroby skórzane, zestawy podróżne, urządzenia i aparaty elektroniki rozrywkowej, komputery, urządzenia telekomunikacyjne, artykuły sportowe i zabawki, artykuły budowlane, dla majsterkowiczów i ogrodnicze typu zrób to sam, maszyny, zwłaszcza maszyny i urządzenia gospodarstwa domowego, pokarm i akcesoria dla zwierząt.
EUTM 003757473 – Uprawniony 0 BP p.l.c. (znana sieć stacji benzynowych) a znak został przeznaczony do oznaczania towarów i usług w klasach 04, 37, 39, 43 :”olejów, smarów, paliwa, naprawy pojazdów, usługi mycia pojazdów, usługi tankowania pojazdów, wynajem pojazdów, usługi barów gastronomicznych”.
Rozważając zgłoszenie znaku towarowego będącego pojedynczym kolorem czy kombinacją kolorów należy pamiętać, że nie w każdym przypadku uzyskanie prawa rejestracji na tego typu znaki będzie możliwe. Odmowa udzielenia rejestracji może nastąpić w następujących sytuacjach:
- Zgłoszenie znaku towarowego obejmuje zbyt wiele kolorów co nie pozwoli przeciętnym odbiorcom na ich zapamiętanie;
- Zgłoszony kolor jest wyłącznie elementem dekoracyjnym towarów lub pojawia się na prośbę konsumenta – np. kolory podkoszulek czy kolory samochodów
- Zgłoszony kolor stanowi charakterystyczną cechę towarów szampon koloryzujący – np. ciemna czekolada;
- Zgłoszony kolor wykazuje funkcje techniczną np. czerwony kolor gaśnic;
- Zgłoszony kolor ma charakter zwyczajowy lub uniwersalny np. niebieski kolor rękawic medycznych;
- Zgłoszony kolor wskazuje na szczególne właściwości towarów takie jak smak – żółty – sam cytrynowy; różowy – smak truskawkowy;
Jeśli jednak dane przedsiębiorstwo używa koloru per se czy kombinacji kolorów do odróżnienia swoich towarów czy usług na rynku przez dany okres czasu i kolor ten lub kombinacja kolorów pozwalają na identyfikację towarów czy usług z daną spółką warto rozważyć dokonanie zgłoszenia takiego znaku towarowego.
Wcześniej warto zawsze skonsultować się z rzecznikiem patentowym w takich sprawach aby uzyskać profesjonalną ocenę realnych szans na uzyskanie prawa wyłącznego na znak towarowy będący kolorem per se czy kombinacja kolorów.
A jeśli nie kolor to może znak dźwiękowy ? Już niebawem kolejny artykuł – tym razem o znakach towarowych dźwiękowych.
Agnieszka Skrzypczak jest rzecznikiem patentowym specjalizującym się w zakresie znaków towarowym i wzorów przemysłowych. W 2002 roku uzyskała uprawnienia polskiego rzecznika patentowego. Od 2004 roku posiada również uprawnienia europejskiego rzecznika patentowego. Jest członkiem INTA (Międzynarodowego Zrzeszenia Znaków Towarowych) oraz PIRP (Polskiej Izby Rzeczników Patentowych). Kontakt z autorką