Aktualności, Law, Prawo

Dzień Domeny Publicznej – co zasiliło ją w 2025 roku i co oznacza dla twórców?

Domena publiczna to termin, który może brzmieć abstrakcyjnie, ale ma ogromne znaczenie zarówno dla twórców, jak i dla społeczeństwa. Co roku, od 1 stycznia, czyli w dniu, który jest nazywany Dniem Domeny Publicznej, twórczość kolejnych artystów staje się dostępna dla wszystkich.

Czym jest domena publiczna?

Domena publiczna to zbiór dzieł, które nie są już objęte ochroną praw autorskich, co oznacza, że mogą być swobodnie wykorzystywane przez każdego, bez potrzeby uzyskiwania zgody twórcy czy uiszczania jakichkolwiek opłat, w tym licencyjnych. Dzieła te mogą być kopiowane, modyfikowane, rozpowszechniane, a także wykorzystywane w różnych formach, takich jak filmy, książki, sztuki wizualne i audiowizualne, czy muzyka.

Ochrona praw autorskich ma na celu przede wszystkim zabezpieczenie interesów twórców, dając im kontrolę nad tym, w jaki sposób ich dzieła są używane i udostępniane. Czas jednak mija, a prawa te wygasają po określonym czasie, który w przypadku większości twórczości w Polsce wynosi 70 lat od śmierci autora. Po upływie tego okresu dzieło przechodzi do domeny publicznej i może być wykorzystywane przez każdego, bez większych ograniczeń.

Co domena publiczna oznacza to dla twórców?

Dla twórców, przejście dzieł do domeny publicznej oznacza ogromne możliwości twórcze. Kiedy utwory innych autorów stają się częścią domeny publicznej, mogą one być wykorzystywane w nowy sposób, co otwiera drzwi do nowych inspiracji i reinterpretacji. Twórcy zyskują dostęp do szerokiego zbioru dzieł, które są potencjalnym fundamentem ich własnych prac.

Możliwość korzystania z dzieł, które były wcześniej chronione prawem autorskim, pozwala na tworzenie nowych wersji klasycznych utworów, dodawanie współczesnych elementów, a także modyfikowanie ich w kreatywny sposób. Na przykład, reżyserzy mogą tworzyć nowe adaptacje filmowe książek, muzycy mogą wykorzystywać fragmenty muzyczne w swoich utworach, a pisarze mogą inspirować się starszymi powieściami i tworzyć własne dzieła, korzystając z wcześniej opracowanych motywów.

Domena publiczna umożliwia także łatwiejszy dostęp do materiałów edukacyjnych, które twórcy mogą wykorzystywać w swoich badaniach, publikacjach czy prezentacjach. Dzięki temu rozwój kultury staje się bardziej inkluzyjny, a nowe dzieła mogą powstawać na bazie tych, które już były szeroko dostępne w przeszłości. Dla artystów i twórców jest to także szansa na przełamanie tradycyjnych granic w sztuce i kreowanie projektów, które łączą klasykę z nowoczesnością.

Co z 2025 roku weszło do domeny publicznej?

W 2025 roku do domeny publicznej weszły przede wszystkim dzieła, których autorzy zmarli w 1954 roku (70 lat temu). Oznacza to, że domenę publiczną zasili wiele ważnych i kultowych dzieł, które wciąż mają duży wpływ na współczesną kulturę.

Do domeny publicznej w 2025 roku weszły dzieła takich twórców, jak m.in.:

  • William Faulkner (1897-1962) – Amerykański powieściopisarz, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Jego jedno z najpopularniejszych dzieł „Go Down, Moses” z 1942 roku, porusza tematy rasizmu, tożsamości i konfliktów społecznych w Stanach Zjednoczonych. Faulkner jest uznawany za jednego z najważniejszych amerykańskich pisarzy XX wieku.
  • Marlon Brando (1924-2004) – Choć Brando zmarł w 2004 roku, to w 2025 roku kończy się okres ochrony praw do jego filmów i stworzonych przez niego postaci w niektórych krajach. Zrealizował legendarne wręcz role, szczególnie w filmach takich jak „Na waterfront” (1954) czy „Ojciec chrzestny” (1972).
  • Frida Kahlo (1907-1954) – Meksykańska malarka, słynąca z autoportretów, w której pracach znaleźć można dużo nawiązań do kultury indiańskiej i meksykańskiej. Szczególnie w ostatnim czasie jej dzieła są chętnie wykorzystywane w nowych interpretacjach.
  • Auguste Lumière (1862-1954) – Francuski wynalazca i pionier kinematografii, który wraz ze swoim bratem, Louisem Lumière (1864-1948) jest uznawany za jednego z ojców kina. W 1895 roku, po wynalezieniu kinematografu, bracia Lumière zorganizowali pierwszą publiczną projekcję filmową, co stanowiło początek ery kina na świecie.
  • Zofia Nałkowska (1884-1954) – Jedna z najwybitniejszych polskich pisarek i publicystek, której twórczość obejmuje powieści, opowiadania, dramaty oraz eseje. Jej najbardziej znane dzieła, takie jak „Granica” i „Medaliony”, poruszają istotne problemy społeczne, psychologiczne oraz moralne, a także ukazują brutalną rzeczywistość wojny i okupacji.
  • Władysław Umiński (1865-1954) – Polski pisarz i eseista, nazywany „polskim Juliuszem Verne’em”. Zyskał uznanie przede wszystkim dzięki swoim powieściom i opowiadaniom, w których łączył realizm społeczny z elementami psychologicznymi. Jego twórczość poruszała tematy życia codziennego, problemów społecznych oraz moralnych dylematów jednostki, a najbardziej znane dzieło to powieść „Człowiek z Marsa”.

Z początkiem 2025 roku do domeny publicznej weszły również filmy z lat 50. XX wieku, w tym takie produkcje jak „On the Waterfront” (1954) z Marlonem Brando, który stał się jednym z najsłynniejszych filmów w historii kina amerykańskiego, zdobywając liczne nagrody i nominacje. Do domeny publicznej trafiły również książki takich autorów jak E. M. Forster (1879-1970), autora powieści „Howards End”, oraz Jean-Paul Sartre (1905-1980), którego filozoficzne dzieła, takie jak „Byt i nicość” z 1943 roku, stały się fundamentem egzystencjalizmu. Także piosenka „Singin’ in the Rain” z tekstem Arthura Freeda i muzyką Nacio Herba Browna od stycznia 2025 roku zasiliła domenę publiczną.

Korzystać i pozostać uważnym

Chociaż dzieła wchodzące do domeny publicznej teoretycznie można wykorzystywać bez ograniczeń, warto zawsze sprawdzić status danego utworu przed jego wykorzystaniem. Nie każde dzieło, które wydaje się być w domenie publicznej, jest rzeczywiście wolne od wszelkich praw. Przykładowo, jeżeli zostało opracowane na nowo (np. przetłumaczone, zaaranżowane czy cyfrowo zmodyfikowane), prawa do tej nowej formy mogą nadal należeć do twórcy aranżacji.

Przed wykorzystaniem jakiegokolwiek utworu warto zweryfikować, czy rzeczywiście jest on w domenie publicznej, a także, czy forma, którą chcemy wykorzystać (np. cyfrowe zwielokrotnienie lub aranżacja), również jest wolna od praw autorskich. Nawet jeśli dzieło jest już w domenie publicznej, wciąż warto zwrócić uwagę na źródła, z których pobieramy utwór. Powinniśmy korzystać tylko z legalnych źródeł, które zapewniają, że udostępniane materiały nie naruszają praw innych podmiotów.

Co zrobić, gdy mamy wątpliwości? Zawsze warto skontaktować się z odpowiednimi instytucjami, takimi jak Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) czy organizacjami takimi jak ZAiKS, które mogą pomóc w weryfikacji statusu utworu i wskazać, czy należy uzyskać dodatkowe licencje lub zgody od spadkobierców autora. Pamiętajmy, że nawet w przypadku domeny publicznej, pewne aspekty prawne – zwłaszcza związane z konkretnymi formami utworów – mogą nadal wymagać sprawdzenia i uzyskania zgody.

Dlaczego domena publiczna jest ważna?

Domena publiczna odgrywa kluczową rolę w zachowaniu i szerzeniu kultury. Gdy dzieła trafiają do domeny publicznej, stają się dostępne dla wszystkich, co sprzyja innowacjom, kreatywności i edukacji. Możliwość wykorzystywania klasycznych utworów bez większych ograniczeń pozwala na tworzenie nowych dzieł, które czerpią inspirację z tych już istniejących, co przyczynia się do wzbogacenia kultury.

Co więcej, domena publiczna umożliwia dostęp do wiedzy i kultury dla każdego, niezależnie od zasobności portfela. Z dziełami w domenie publicznej mogą zapoznać się nie tylko artyści, ale także naukowcy, studenci, nauczyciele czy po prostu miłośnicy sztuki.

Dzień Domeny Publicznej to doskonała okazja, by zastanowić się nad tym, jakie dzieła wchodzą do tej przestrzeni, jakie mają znaczenie dla nas jako odbiorców kultury i jak możemy z nich korzystać. W 2025 roku do domeny publicznej trafią dzieła wielu wybitnych twórców, których prace będą mogły inspirować kolejne pokolenia. To także idealny moment, by docenić wartość dzieł, które przeszły do historii i stały się częścią wspólnego dorobku ludzkości.

Katarzyna Jedynak-Gierada

Katarzyna Jedynak-Gierada – rzecznik patentowy w dziale znaków towarowych i wzorów przemysłowych. Specjalizuje się w doradztwie dla polskich i zagranicznych klientów w zakresie ochrony znaków towarowych i wzorów przemysłowych. Reprezentuje ich w postępowaniach spornych i sprzeciwowych przed Urzędem Patentowym RP oraz EUIPO, a także przed sądami w sprawach dotyczących praw własności intelektualnej. Katarzyna opracowuje strategie ochrony znaków i wzorów, przygotowuje pisma procesowe, umowy oraz prowadzi negocjacje. Jej celem jest wspieranie klientów w budowaniu silnych marek. Jest prelegentką na konferencjach i szkoleniach oraz wykładowcą, m.in. w Centrum Praw Własności Intelektualnej im. Hugona Grocjusza. Publikuje artykuły, wspierając propagowanie wiedzy o własności intelektualnej. Absolwentka prawa na Uczelni Łazarskiego (z wyróżnieniem) i studiów podyplomowych w SGH. W wolnym czasie trenuje na siłowni, uczestniczy w spinningu i fitnessie oraz dba o równowagę psychiczną poprzez stretching i trening mentalny.